SAHA, günümüzün en prestijli sanat festivalleri arasında sayılan Sidney Bienali’nde Köken Ergun ve Özgür Kar’ın yeni projelerini destekliyor.
Bienalin 24. Edisyonu, 9 Mart – 10 Temmuz 2024 tarihleri arasında, Cosmin Costinas ve Inti Guerrero küratörlüğünde, Ten Thousand Suns (On Bin Güneş) başlığıyla düzenleniyor. Brezilya, Guatemala, Hong Kong, Hindistan, Endonezya, Japonya, Meksika, Nijerya, Niue, Tayvan, Trinidad ve Tobago ve Ukrayna'nın bulunduğu 45 ülke ve bölgeden 116 sanatçı ve kolektifin yer aldığı bienal, yakın zamanda restore edilen ve bölgenin kültür mirası listesinde yer alan White Bay Elektrik Santrali’nin de içlerinde yer aldığı 6 farklı lokasyonda düzenleniyor. Bienal, bugün Avustralya olarak bilinen bölgenin zengin mirasına, özellikle de First Nations (İlk Milletler) toplulukların ve göçmenlerin kilit roller oynadığı mücadele ve pratiklere derin bir minnet duyuyor. Sergi çoğu zaman eylemsizliğe yol açan, günümüzün sürekli kriz zihniyetine direnme umudu taşıyor.
Bienalin eş küratörleri Cosmin Costinas ve Inti Guerrero, 24. Edisyon için kutlama kavramını hem bir yöntem hem de bir sevinç kaynağı olarak öneriyor. Serginin temasında kolektif direniş, güç ve coşku mirasları yeniden ele alınırken, serginin içeriği On Bin Güneş başlığıyla bir ışık ve parlaklık karnavalı olarak kurgulanıyor.
Türkiye’den davet edilen sanatçı Köken Ergun sergiye HEROES, DEAD, TOURISM (2024) başlıklı video çalışmasıyla katılırken; Özgür Kar, dans eden iskelet veya Danse Macabre’nin (Ölüm Dansı) ana motifiyle White Bay Elektrik Santrali’nde sergilenecek mekana özgü bir enstalasyon üzerinde çalışıyor.
Köken Ergun
Köken Ergun (1976, İstanbul) Film ve enstalasyon alanında çalışan sanatçının filmleri, genellikle geniş kitlelerce tanınmayan toplulukları ve bu gruplarda ritüelin önemini ele alır. Ergun, sanatsal pratiğinin uzantısı olarak yayınlar ve konferans serileri için etnograflar, tarihçiler ve sosyologlarla işbirliği yapıyor. İstanbul Üniversitesi'nde oyunculuk eğitimi alan Köken Ergun, King's College London'da antik Yunan edebiyatı üzerine yüksek lisansını tamamladı ve Bilgi Üniversitesi'nde sanat tarihi üzerine yüksek lisans yaptı. Ergun, Amerikalı tiyatro yönetmeni Robert Wilson ile çalıştıktan sonra video ve film ile ilgilenmeye başladı. Video yerleştirmeleri Katmandu Trienali 2077; Jakarta Bienali: ESOK; Documenta 14; Palais de Tokyo, Paris; Salt, İstanbul; Stedelijk Museum Bureau Amsterdam ve Casino Luxembourg'da sergilendi. Ergun'un filmleri 2007 Rotterdam Film Festivali'nde Kısa Film dalında Tiger Ödülü'ne ve 2013 Berlinale'de Özel Mansiyon Ödülü'ne layık görüldü.
Özgür Kar
Özgür Kar (1992, Ankara) Amsterdam, Hollanda'da yaşıyor ve çalışıyor. Kar'ın işleri, tiyatro eserlerinden sahneler olarak işlev görmek üzere mekânda bir araya gelir: her biri doğrusal olmayan bir müzik ve senaryo içinde kendi rolünü oynayan bir karakter olarak hizmet eder. Seslendirme sanatçıları ve enstrümantalistlerle çalışan Kar, tekrarlarla ortaya çıkan çok parçalı ses manzaraları üretiyor ve karikatürize ürkütücülükle karışık varoluşsal bir korku yaratıyor. Stoik, minimal animasyon çizimleri, videoları televizyon ekranlarının kenarına hapsedilmiş heykellere dönüştüren algılanamaz döngüler halinde ayarlanır. Kar'ın işlerinin teatralliği, ürkütücülüğün ya da karikatürize figürlerle yan yana gelen ölümün grotesk kaygısının ötesinde, çağdaş varoluşçuluğun tonal gösterilerine dayanıyor.
Sidney Bienali Hakkında
Sydney Bienali, 1973 yılından bu yana 100'den fazla ülkeden yaklaşık 1.900 sanatçının işini sergileyerek sanat ve fikirler için bir platform oluşturmuştur. Önde gelen uluslararası güncel sanat etkinliklerinden biri olarak kabul edilen bienal, Avustralya'dan ve dünyanın dört bir yanından yenilikçi sanat eserleri sipariş etmesi ve sunmasıyla tanınmaktadır.