MUBI’nin haziran programının öne çıkan filmleri arasında İsveçli genç yönetmen Ninja Thyberg’in porno endüstrisinin hakikatlerini ortaya koyan cesur filmi HAZ, İran sinemasının ustası Asghar Farhadi’nin intihal tartışmalarıyla da gündemde olan son yapıtı KAHRAMAN ve İmre Azem’in İstanbul’un 2000’lerdeki kontrolsüz dönüşümünü gözler önüne seren çarpıcı belgeseli EKÜMENOPOLİS: UCU OLMAYAN ŞEHİR yer alıyor.
Elif Refiğ’in Altın Portakal ödüllü kısa filmi SİZ BİRAZ UZAK KALDINIZ, Joana Hadjithomas ve Khalil Joreige’nin Lübnan’daki iç savaşın bıraktığı duygusal etkiyi üç kadının hafızası aracılığıyla anlattığı HATIRA KUTUSU, Emmanuel Carrère’in çağımıza has ekonomik adaletsizliklerin izini sürdüğü AYRI DÜNYALAR ve Martin Scorsese öncülüğündeki The Film Foundation tarafından restore edilen, Oscar ödüllü PARAZİT’in öncüsü sayılan Güney Kore klasiği HİZMETÇİ, haziran ayında MUBI’de sinemaseverlerle buluşuyor.
HAZ
Ninja Thyberg, 2021
İsveçli genç yönetmen Ninja Thyberg’in ilk uzun metrajı HAZ, Los Angeles’a büyük bir porno yıldızı olma hayalleriyle gelen Bella’nın öyküsünü takip ediyor. Porno endüstrisinin arka planında yaşananları tüm hakikatiyle, yalın bir şekilde resmeden film, bir yıldızın, Sofia Kappel’in doğuşuna da şahitlik ediyor. Erkeklerin tahakkümündeki sektörde kendi yolunu bulmaya çalışan genç kadının Hollywood’un arka bahçesinde yaşadıkları, Thyberg’in toplumsal cinsiyet normlarına dikkat kesilen bakışıyla farklı bir pencere açıyor. Prömiyerini Sundance’te gerçekleştiren HAZ, tabu addedilen bir konuya önyargısızca ve cesaretle yaklaşıyor.
KAHRAMAN
Asghar Farhadi, 2021
Modern trajedilerin ustası Asghar Farhadi’nin yeni filmi, Cannes’da Jüri Büyük Ödülü’nü kazanmıştı. Farhadi, bu kez yalnızca güçlü ahlaki öyküsüyle değil, bir öğrencisinin hakkında açtığı intihal davasıyla da tartışmaların orta yerinde.
EKÜMENOPOLİS: UCU OLMAYAN ŞEHİR
İmre Azem, 2011
Etrafındaki her şeyi öğüten bir mega canavara dönüşen İstanbul’un neoliberal politikalarla kontrolsüz gelişimini gözler önüne seren bu çarpıcı belgesel, kent hakkı üzerine söyledikleriyle güncelliğini ve önemini koruyor.
SİZ BİRAZ UZAK KALDINIZ
Elif Refiğ, 2021
Seyirciyi kendi önyargılarıyla yüzleştiren tek gecelik bir öykü. FERAHFEZA ile tanıdığımız Elif Refiğ, Nazlı Bulum, Nezaket Erden ve Sezgi Mengi’yi başrollere taşıdığı bu kısa filmiyle Antalya Film Festivali’nde Altın Portakal’a layık görüldü.
BİZ
Alice Diop, 2021
Senegal asıllı genç yönetmen Alice Diop’tan Fransa’daki siyah toplulukların yaşamlarına dokunaklı bir bakış. Paris gettolarındaki kültürel zenginliği tüm hakikatiyle yansıtan film, Berlinale’de En İyi Belgesel ödülünü kazanmıştı.
HATIRA KUTUSU
Joana Hadjithomas, Khalil Joreige, 2021
Lübnan’daki iç savaşın bıraktığı duygusal etkiyi perdeye taşıyan Joana Hadjithomas ve Khalil Joreige, 8m ve 16mm kamerayla çekilmiş görüntüleri fotoğraflar ve günlüklerle birleştirip, üç kadının hafızası arasında şiirsel bağlar kuruyor.
AYRI DÜNYALAR
Emmanuel Carrère, 2021
Fransa’da uzun süre çok satanlar arasında kalan bir kitabı temel alan bu Emmanuel Carrère filmi, bir liman kentindeki işçiler aracılığıyla, çağımıza has ekonomik adaletsizliklerin izini sürüyor. Juliette Binoche kilit rollerden birinde.
SOYGUN
Joshua Safdie, Benny Safdie, 2017
Safdie kardeşlerin soygun hikayesi, sinema tarihi boyunca gördüğümüz hiçbir şeye benzemiyor. Amerikan bağımsız sinemasının yeni yıldızları, benzersiz kurgularıyla seyirciyi afallatırken, Robert Pattinson’ı en sıradışı rollerinden birinde izliyoruz.
ŞÖVALYE
Athina Rachel Tsangari, 2015
Yunan Tuhaf Dalgası olarak adlandırılan akımın başlıca temsilcilerinden Athina Rachel Tsangari, bir grup orta yaşlı adamı bir teknede rekabetçi oyunların ortasında tasvir ettiği bu ironik filmiyle, erkeklik kodlarının absürtlüğünü ifşa ediyor.
TANGERINE
Sean Baker, 2015
Sean Baker’ın tamamını iPhone’la çektiği TANGERINE, bir seks işçisinin günlük yaşamını ve öfkesini dinamik bir kamera çalışmasıyla aktarıyor. Amerikan bağımsız sinemasında son yıllarda en derinden etki yaratan filmlerden biri.
HİZMETÇİ
Kim Ki-young, 1960
The Film Foundation tarafından restore edilen kopyasıyla seyirciyle buluşacak bu Güney Kore klasiği, sınıf çatışmasını ve korku unsurlarını birleştiren yapısıyla Oscar ödüllü PARAZİT’in öncülerinden kabul ediliyor.
AMERİKALI AMCAM
Alain Resnais, 1980
Fransız usta Alain Resnais’nin davranışsal psikoloji prensiplerine dayanan yapıtı, farklı koşullarda büyümüş üç insanın yaşamını karşılaştırırken, özgür irade denilen olguyu sorguluyor.
KUZEYLİ NANOOK
Robert J. Flaherty, 1922
Belgesel sinemanın öncüsü sayılan bu unutulmaz öykü, Kuzey Kutup Dairesi’nde yaşayan Nanook ve ailesini merkeze alıyor. Robert J. Flaherty imzalı bu sessiz dönem klasiğini, 100. yaşında tekrar hatırlama zamanı.
Nanni Moretti’den İki Film Birden
İtalyan sinemasının en önemli yönetmenlerinden Nanni Moretti, toplumsal meselelere ironik bir yaklaşım geliştiren bağımsız komedilerle sinemaya adım atmıştı. Moretti filmleri, politika, aile, aşk gibi temalar etrafında ilerlerken hep kişisel dokunuşlar taşır. Amerikalı ünlü bir oyuncunun egosuyla baş etmeye çalışırken, annesinin yaklaşan ölümüyle de yüzleşmek zorunda olan bir yönetmeni anlatan ANNEM, Moretti’nin komediyle drama arasında bulduğu kendine mahsus kıvamın en güzel örneklerinden. Dini kurumlara dair oyunbaz bir taşlama niteliği taşıyan HABEMUS PAPAM ise, daha çok Moretti’nin ilk dönem komedilerini hatırlatan, hayli muzip bir Vatikan portresi. Moretti gibi tüm filmlerine kendinden bir şeyler katan auteur’lerin her öyküsü gibi, bu filmler de yönetmenin dünyaya bakışından izler taşıyor.